In spatiul Romaniei de azi, o puternica traditie oculta dateaza inca de la populatia daco-geta, cunoscatoare a misterelor antice. La inceputul secolului al XVIII-lea, domnitorul si savantul Dimitrie Cantemir era recunoscut pentru afilierea sa la Ordinul Rozcrucienilor. Prima loja masonica autohtona a fost infiintata la Galati, in 1734, de italianul Anton Maria del Chiaro, secretarul particular al domnitorului Constantin Mavrocordat. Dan Amedeo Lazarescu, mason si istoric de mare valoare, crede chiar ca Horia, unul dintre conducatorii rascoalei declansate in 1784, “a actionat si din inspiratie masonica, poate chiar imperiala”. La fel si Tudor Vladimirescu, legat de francmasonerie prin organizatia “Eteria”.
In primele decenii ale secolului al XIX-lea, intelectuali romani aflati la studii la Paris, precum fratii Golescu, Vasile Alecsandri, Ion Ghica, Costache Negruzzi, Costache Negri, Alecu Russo, Mihail Kogalniceanu, Ion Eliade Radulescu, Grigore Alexandrescu, Nicolae Balcescu, C.A. Rosetti, Christian Tell, generalul Gheorghe Magheru, colonelul Ion Campineanu, maiorul Voinescu si altii aveau sa fie initiati in Loja “Ateneul Strainilor” sau in alte ateliere pariziene. Cuprinsa de efervescenta revolutionara din Europa, de amurgul imperiilor si nasterea natiunilor, toata generatia pasoptista de intelectuali romani, precum si cei care au infaptuit unirea Principatelor Romane au facut parte din masonerie. [Image]
Potrivit unor exegeti si initiati, Alexandru Ioan Cuza a facut si el parte din masonerie. Celebra societate culturala “Junimea”, fondata de Titu Maiorescu, Iacob Negruzzi, Vasile Pogor, Theodor Rosetti si Petre Carp, in 1864, in afara de o societate literara era o societate masonica.
In 1880, a fost intemeiata Marea Loja Nationala din Romania. Nu se poate vorbi despre un eveniment istoric al Romaniei moderne fara implicarea masonilor. In octombrie 1905, Masoneria autohtona era constituita dintr-un Suprem Consiliu de grad 33 si Marea Loja Nationala, compusa din 20 de ateliere, din care doua in strainatate, numarind 618 membri.
Crearea Romaniei Mari a avut loc tot gratie influentei masonice. Dupa ce Bratianu paraseste lucrarile Conferintei de Pace de la Paris, nemultumit de puterile aliate, in fruntea delegatiei romane este desemnat transilvaneanul din Romania. Anul 1934 este un an important al Masoneriei romanesti interbelice pentru ca la 24 ianuarie Marele Orient al Romaniei se uneste cu Marea Loja – fractiunea Mihail Sadoveanu. .
Desi in cadrul lojilor masonice nu au loc discutii religioase sau politice, foarte multi masoni romani au facut politica in perioada interbelica a Romaniei. Faptul ca au facut-o in nume personal se poate observa si din diversitatea curentelor politice pe care le-au reprezentat.
Printre oamenii politici care au fost masoni putem enumera: Constantin Argetoianu, I. G. Duca, Constantin Angelescu, Ion Inculet, Mihail Negura, J. Th. Florescu, Ion Lugosanu, Pan Halippa, Nicolae Lupu, Mihai Popovici, Mihail Ralea, C. Radulescu-Motru, V. V. Tilea, Octavian Goga, Mihail Manoilescu, Take Ionescu, Nicolae Titulescu.
Ca urmare a presiunii regimurilor de extrema dreapta europene care isi facea simtita prezenta si in Romania, Regele Carol al II-lea interzice, in 1937, francmasoneria autohtona. Trei ani mai tirziu, sub auspiciile generalului Antonescu are loc celebra expozitie anti-masonica organizata de Toma Petrescu, fost director al “Buletinului anti-iudeo-masonic”. In decembrie 1944 sint reaprinse luminile in loji, pentru ca in 1948 Masoneria Romana sa fie din nou trecuta in adormire, de data aceasta de catre comunisti. In exil, masonii romani au activat insa, ultimul Mare Comandor fiin[Image]d Marcel Schapira.
La inceputul anului 1990, 19 masoni romani supravietuitori ai francmasoneriei interbelice se constituie intr-un grup de initiativa cu scopul de a-si face cunoscuta prezenta si disponibilitatea pentru reinfiintarea Ordinului Masonic in Romania. La 5 decembrie 1990 ia fiinta la Bucuresti Loja “Concordia”, instalata de Marele Orient al Italiei, condusa de Constantin Iancu, actualul Suveran Mare Comandor al Ritului Scotian din Romania. Pe 24 ianuarie 1993, intr-o ceremonie speciala desfasurata la Casa Vernescu din Bucuresti, sint reaprinse luminile Marii Loji Nationale din Romania. La 12 martie 1993, Marea Loja Nationala din Romania, prin Marele ei Maestru, accepta ca pe teritoriul romanesc sa functioneze Ritul Scotian Antic si Acceptat, iar pe 18 decembrie in acelasi an, la Alba Iulia, este promulgata prima Constitutie a Marii Loji Nationale din Romania dupa al doilea razboi mondial.
In mediile publice circula diverse zvonuri despre mai multi politicieni sau personalitati in diverse domenii ca fiind masoni. Ba, mai mult, recent, o multime de personalitati controversate s-au declarat francmasoni, facind in public dezvaluiri “zguduitoare”. Cu toate acestea, masonii tin sub obroc numele celor care au aderat la organizatie, secretul fiind una dintre regulile de aur ale organizatiei. “Chiar daca as sti ca unul sau altul este mason, nu-mi este permis sa-i dezvalui aceasta calitate”, a declarat in repetate rinduri Marele Maestru al Marii Loji Nationale din Romania, Gheorghe Comanescu. Astazi exista in Romania mai multe sute de loji, cea mai mare dintre ele supuse Marii Loji Nationale, dar si unele sub obedienta straina. La acestea se adauga citeva “disidente” sau pseudo-organizatii masonice nerecunoscute de Masoneria Universala.
Masoneria a fost privita de dusmanii sai drept o “Biserica a Satanei”, o unealta mondiala in mina evreimii, care ar urmari acapararea lumii. Important de semnalat este ca francmasoneria a fost interzisa numai de regimurile totalitare, fie ele de dreapta sau de stinga. Extremistii au privit-o in permanenta ca pe un “stat in stat”, neintelegind intrajutorarea mutuala dintre masoni si caracterul ei secret. In societatile civilizate frecventarea unei loji este un gest firesc, precum iesitul la o bere cu prietenii, iar masoneria reprezinta un barometru al democratiei.
Cu toate ca astazi masoneria se considera o societate discreta si nu secreta, ea ramine puternic contestata. Iar tocmai caracterul ei secret a facut sa apara si atitea legende, de la “masonii, slujitorii Antihristului” si pina la apartenenta lui Ceausescu la Propaganda Due (P2).
O privire retrospectiva in istoria lumii ne arata ca francmasonii au jucat un rol important, uneori hotaritor, in constituirea unor noi state sau formatiuni politice, precum:
-Revolutia burgheza din noiembrie 1688, Marea Britanie
-Declaratia de Independenta, 4 iulie 1776, Statele Unite
-Proclamarea Republicii Franceze, 21 septembrie 1792
-Formarea statului italian, cu sprijinul imparatului Napoleon al III-lea
-Germania din initativa lui Otto von Bismarck, la 18 ianuarie 1871
-Toate republicile latino-americane, inclusiv Cuba
-Republica Chineza, prin masonul Sun-Yat-Sen, in 1911
Toata istoria este brazdata de activitatea unor masoni celebri ca: George Washington, Franklin Delano Roosevelt, Simon Bolivar, Alexander Fleming, Benjamin Franklin, Rudyard Kipling, Alexandr Puskin, Walter Scott, Stendhal, Voltaire, Mark Twain, Louis Amstrong, Franz Liszt, Josef Haydn, Mozart, Puccini.
Conform regulamentului si constitutiei Marii Loji Nationale din Romania pentru a deveni mason – zidar liber, profanul trebuie sa parcurga mai multe etape. In primul rind, trebuie sa aiba peste 21 de ani, sa creada in Dumnezeu (indiferent de confesiune), sa fie om liber, de buna conditie si recomandat de doi masoni. Adica, sa nu aiba condamnari de drept comun, sa nu fi savirsit acte infamante, cunoscut cu o viata de familie si morala ireprosabile. Masoneria nu face prozelitism si nu tine cont de opinia politica, confesiunea religioasa, originea etnica a candidatilor sau membrilor sai.Cel care vrea sa fie initiat in Ordinul Masonic trebuie sa astepte aproape 60 de zile, perioada in care anumiti frati fac o verificare celui care vine la usa templului “sa ia lumina”. Pentru acesta sunt desemnati trei frati, de catre Venerabilul Lojei. La urmatoarea reuniune, Venerabilul citeste rezultatele anchetelor si supune la vot cererea profanului. Daca loja accepta, neinitiatul este convocat si apoi de catre fratele care l-a recomandat. Neinitiatul este dus intr-un colt retras (cabinetul de reflectie), tapisat in negru si decorat cu 2 tibii incrucisate sub un cap de mort. Marele Expert ii explica de ce trebuie sa mediteze asupra unei devize care-l va ajuta sa inceapa o noua viata. I se pun intrebari despre el, despre familia lui si umanitate in general, la care trebuie sa se raspunda. Trebuie, de asemenea, sa-si redacteze un testament pur filosofic. Pentru a raspunde la intrebari, care nu sunt deloc simple si pentru a-sii redacta testamentul, viitorul ucenic trebuie sa reflecteze profund.
Pe unul din zidurile cabinetului de reflectie este inscrisa formula alchimista “V.I.T.R.I.O.L.”, care semnifica : “Visita Interiora Terra, Rectificando Invenies Occultum Lapidem” (visitand interiorul pamantului si rectificand, vei gasi piatra oculta, filosofala).
Dupa ce si-a completat testamentul, viitorul mason iese din cabinetul de reflectie. Inainte de a patrunde in Templu I se pune in piciorul stang un papuc (semn al respectului), are pieptul descoperit in zona inimii (simbol al sinceritatii), bratul lui drept este descoperit (simbol al fortei). I se pune o banderola pe ochi (semn ca se afla sub influenta tenebrelor) si o sfoara pe umar (simbol al supunerii).Inainte de intrarea in templu, candidatul depune in pastrare temporara toate obiectele metalice precul si cartea sa de identitate, ceea ce semnifica faptul ca va renaste spiritual pentru o viata noua in cadrul Lojei.
Simbolistica:
adormire = momentul incetarii activitatii unei loje;ea poate fi oricind redesteptata ;
francmason = persoana initiata intr-unul din riturile ordinului francmasonic ;
frate =membrii unei loji, pentru a sublinia gradul de acoperire dintre ei, cu toate consecintele ce decurg din aceasta calitate, se considera frati si se adreseaza unul celuilalt cu acest cuvint;
loja = structura de baza din viata masonica [Image]
lumina = momentul indepartarii esarfei care-i acopera profanului ochii in timpul ceremonialului – reprezinta actul initiatic
profan = laic
templu = loc amenajat prin decoratiuni speciale
sort = element de ritual, diferit de la un grad la altul
Cele 2 coloane ale Templului = forta
J (Jakin) = gratia (frumusetea)
Steaua in 5 colturi care radiaza = lumina, inteligenta si stiinta
Echerul = materia
Dalta = gandirea
Compasul = spiritul
Ciocanul de lemn = vointa
Doua maini stranse = unirea
Ramurie de acacia = reinnoirea, metamorfoza, inocenta
Soarele = ratiunea
Luna = imaginatia